Update coronamaatregelen

15 december 2021

Wat betekenen de nieuwe maatregelen voor de kerstvieringen?

Tijdens de persconferentie van 14 december jl. kondigde de overheid verdere coronamaatregelen aan. De basisscholen gaan een week eerder dicht. De vraag is wat dit betekent voor het houden van kinderkerstfeestvieringen.

Als jeugdbonden geven we op basis van de huidige maatregelen het volgende advies. We benadrukken opnieuw dat de kerkenraad van de gemeente verantwoordelijk is en de beslissing dient te nemen welk beleid plaatselijk gevolgd wordt.

• Laat kinderkerstfeestvieringen fysiek doorgaan, maar houdt u zich daarbij aan de richtlijnen voor een reguliere eredienst. Probeer de viering voor 17.00 uur te houden.

• Bereid de logistiek goed voor zodat de afstandsregels in acht genomen kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan:

• Kinderen bij hun ouders in de bank laten zitten en te laten staan bij hun bijdragen. (Heb er dan wel erg in hoe de camerapositie is en of bij een online uitzending de kinderen in beeld gebracht kunnen worden.)

• Zet de kinderen verspreid in kleine groepjes in het voorste gedeelte van de kerk. Beperk de hoeveelheid kinderen die tegelijkertijd op het podium staan, zodat er afstand gehouden kan worden.

• Hebben jullie zelf al goede ideeën waarmee andere gemeenten geholpen kunnen worden, stuur ze ons dan toe zodat we die online ook met andere gemeenten kunnen delen.

• Nodig voor het kinderkerstfeest eerst de ouders uit met kinderen die in de basisschoolleeftijd zitten. Vervolgens kan gekeken worden of er ruimte is voor overige gemeenteleden. Zend de dienst ook online uit.

• Zorg ook tijdens deze kerstdagen voor warme contacten met de jeugd van de gemeente. Bezorg bijvoorbeeld alle kinderen en jongeren persoonlijk een kerstkaartje met wat lekkers erbij.

We wensen u samen met uw kinderen en jongeren gezegende en mooie vieringen rondom het Christusfeest.